tiistai 12. toukokuuta 2015

Urbaania ja maalaista

Hyvin nukutun yön jälkeen lähdettiin liikkeelle vaatimattomalla aamiaisella: litistyneet edellispäivän eväskroissantit ilman kahvia. Niillä mentiin kymmenen kilometriä ja kolme tuntia raskasta maastoa, kunnes löytyi kahvila, bocadillot ja vielä kakkupalakin.

Aamu oli sumuinen ja sopivan viileä. Aikamoisia moottoritieviritelmiä, alitettiin aika monesta kohdasta...

Päivän meri. Tupsahti eteen yllättäen. Muuten mentiin metsäisissä maisemissa.

Jälleen päästiin testaamaan ravassa taiteilua. Purojen ylityksissä kiviä pitkin sauvat ovat ehdottomat.

Silmänruokaa. Siimaleikkurilla oli putsattu kävelyuomia - muuten hyvä, mutta välillä alla oli vetistä höttöä, jota ei voinut etukäteen huomata. Bambumetsikössäkin oltiin, mutta pandoja ei nähty.

Päädyimme jälleen hotelliin, Ballotassa ei ole vaihtoehtoja. Hinta tosin samaa luokkaa kuin albergueissa, 38 eur aamiaisineen kahdelta. Olemme joutuneet vähän pätkimään matkaa, että välietapit olisivat järkevän mittaisia, ei liian pitkiä (yli 30 km)!eikä liian lyhyitä (alle 20 km) ja sen vuoksi olemme osittain hostelleissa/hotelleissa, alberguet kun eivät levittäydy tasaisesti reitille. Muutenkin näyttäisi siltä, että saavumme Santiagoon vähän etuajassa, joten kiire ei ole. Tosin olimme varanneet riittävästi aikaa, kun hoppuilukaan ei ole kivaa.

Olemme myös siirtyneet suomalaisempaan ateriarytmiin: koetamme ennättää täkäläiselle lounaalle, jota tarjoillaan neljään saakka. Illallinen kahdeksalta tuntuu liian myöhäiseltä. Tänään saimme omassa hotellissa lounaaksi hyvää vuohenjuustosalaattia ja paellaa (alkuruuat) ja pääruuaksi merluzaa ja jotain naudan kylkeä. Kala oli hyvää, liha sitkeää ja jäi melkein syömättä. Alkuruoka täällä on muutenkin aina parempi ja annoskokonsa puolesta melkein riittäisi. Jälkiruokakin kuuluu lounaaseen, otimme kahta erilaista torttua. Hinta ei päätä huimannut: kympin per nuppi juomineen.

Tänään näimme tosi vähän muita vaeltajia, vain iltapäivällä yhden saksalaisen opiskelijaryhmän. Muut aikaisemmat tuttavat katosivat jonnekin.

Aamulla aamiaisen jälkeen Luarcaan, joka on oppaan mukaan viehättävä, hyvin vanha pieni merenranta- ja kalastajakaupunki. Matkaa ehkä 25 km.